"Happy" Holi - Reisverslag uit Mysore, India van Miriam Beek - WaarBenJij.nu "Happy" Holi - Reisverslag uit Mysore, India van Miriam Beek - WaarBenJij.nu

"Happy" Holi

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Miriam

22 Maart 2011 | India, Mysore

Op zondag gingen wij weer naar "Sahanna" (die speciale school) en heb ik weer dezelfde kindjes gezien = 1 andere jongen met syndroom van down maar die had er niet echt zin in. haha.
Na 6 intensieve stagedagen waren wij op zondag uitgenodigd om "Holi" te vieren met een paar andere studenten!
Holi is een feest dat gevrierd wordt om de overgang van de winter naar de zomer te vieren en wordt ook wel "festival of colors" genoemd. En niet voor niets: iedereeen begooid elkaar op die dag met fel gekleurde poeders en water en roept "Happy Holi". Echt heel leuk!! (google het maar eens. ;) ).
Wij gingen naar een soort van rivier met watervallen. Het was echt heel erg leuk en mooi! Ik zal proberen om eindelijk eens wat fotosd te uploaden maar dat werkt met de internetverbindingen welke keer niet zo goed helaas.
Helaas wer "happy Holi" daarna "crappy" Holi... Snhea (een van de studneten waarmee wij al voor wij hier kwamen contact hadden) had een taxi voor ons geregeld omdat het best wel ver van de stad vanbdaan was en er niet genoeg scooters waren. De txi zou heen en terug 850rs kosten dus moesten wij natuurlijk wel (veel) geld mee nemen. Omdat wij wisten dat we naar water zouden gaan hadden wij een plastic zakje mee genomen voor zonnebrand, koekjes en ons geld. Verder geen waardevolle spullen uiteraard. Op een gegeven moment liepen we echter door het water en dat was op sommige plekken best wel diep dus pakte iemand de zak over en gaf hem aan een van de meiden die niet het water in was gegaan. Wij wilden dit niet maarja ze deden het alsomnog. Maar goed zo zou het tenminste veilig zijn. Op de weg terug wilde het geld alvast voor de taxichauffeur pakken maar toen ik de portemonnee open deed bleek ons 1000rs-biljetje weg te zijn!! De rest van het kleingeld dat we mee hadden genomen voor drinken en snacks zat er nog wel in, heel vreemd dus..! Uiteraard stress!! Ik weet 1000% zeker dat dik het in de portemonnee had gedaan (heb natuurlijk 10x gekeken voor we weg gingen.. ;) haha) maar weet we zouden niet weten waar we het zijn verloren. Heeeeeeeel vreemd dus.. De enige verlies-mogelijkheid is dat het op een of andere manier uit de zak is gevlogen..
Enorm balen in ieder geval. In onze kamner kwamen wij het 2e baalmoment tegen: "overstroming"! Blijkbaar lekte ergens een kraan ofzo waardoor er een grote plas water in onze kamer lag... jeej! Maarja wederom: "shit happens"
'S avonds werd de dag wel weer leuker want we gingen met 1 andere, hele aardioge, docente en 2 van haar collegas uit het ziekenhuis naar de "Mysore Palace". Deze wordt op zondag vanaf 8 uur verlicht met suuuuper veel lampjes! Zoooooo mooi!
Volgend eweek zondag gaan we de palace waarschijnlijk van minnen bekijken.

Na deze enioge vrije dag in de week gingen wij maandag naar het ziekenhuis waar wij vanaf nu de komende 2 weken mee gaan lopen. Ik heb hier al veel gezien en ook veel schokkende dingen maar daar verteld ik de volgende keer over als ik nog wat meer heb gezien en een betere indruk ervan heb. met stokjes zwaaien en zoms zelfs een beetje slaan blijkt hier in ieder geval niet heel raar te zijn...
Ik heb wel het gevoel dat ik hier heel veel leer! Vaak zie ik dingen waarvan ik denk dat het veel beter zou kunnen maar daar leer je nastuurlijk ook heel veel van omdat je heel veel gaat nadenken over hoe het beter kan!

Nog maar even wat "leuke" dingetjes over dit land voordat ik ga eten:
In elke reisgids staat dat "ja" hier ook "nee" kan betekenen en andersom. Dit heb ik zo nog niet gevoeld maar een ding viel meteen op: "ja" knik je en "nee" schud je hier zoals wij maar knikken doen ze hier op 2 manieren:
zoals wij doen, dus van boven naar beneden maar ook en vooral in een soort "wiegbeweging" met je hoofd (dus met je oren naar je schouders). Heel grappig. Vooral de eerste dagen had ik telkens het idee dat ik tegenover een paar "Wackeldackel"-popppetjes sta! (dat zijn die hoedenplank-hondjes die bij het autorijden hun hoofd ook zo bewegen (jij weet wel, he Aniet! ;) ) ). hihi.
Oh en ik vertelde laatst over de koeien die hier gewoon overal lopen omdat ze heilig zijn: Hier moet je dus niet opletten voor hondenpoep maar voor koeienpoep! Gisteren ben ik dus gewoon keihard in een koeienvlaai getrapt! ... jammie!!

• 22 Maart 2011 - 15:49

Miriams Mama:

Ja, ja also zukünftig niemandem etwas anvertrauen, was?
    Aber wie ärgerlich ist das denn? Bringt es Glück, in Kuhfladen zu treten?
    Bis bald! Bussi von Mama

• 22 Maart 2011 - 16:31

Piet En Nardie:

je moet maar denken een strontje brengt geluk ha ha groetjes

• 22 Maart 2011 - 17:08

Moeder Van Nadya:

Weer leuk om te lezen. En is je slipper of schoen weer schoon?

• 23 Maart 2011 - 21:27

Betty Widow:

Hoorde van Uwe dat je al aan het schrijven was. Heel leuk dat je zo uitvoerig vertelt. Ik ga nu ook vaak even kijken.
    Geniet ervan en pas goed op jezelf !!
    Liefs en knuffel van Uwe en Betty

• 24 Maart 2011 - 08:31

Anita:

poehpoeh, wat een avonturen, ben heel benieuwd naar de foto´s, vlekjes!!!

• 25 Maart 2011 - 11:16

Alicia :):

Huhu...wow scheint ja echt was los zu sein da:) habt ja schon viel erlebt...
    Viel Spaß noch und lasst euch nicht noch mal beklauen;)
    ...achja..viel Spaß beim Schuhe putzen :D hehe
    Hab dich lieb

• 27 Maart 2011 - 10:51

Wilco:

Ontzettend leuke en indrukwekkende verhalen! Erg leuk om te lezen!