Wat hebben wij het toch goed in Nederland.. - Reisverslag uit Mysore, India van Miriam Beek - WaarBenJij.nu Wat hebben wij het toch goed in Nederland.. - Reisverslag uit Mysore, India van Miriam Beek - WaarBenJij.nu

Wat hebben wij het toch goed in Nederland..

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Miriam

27 Maart 2011 | India, Mysore

Sinds 1 week zijn we dus geplaatts in het ziekenhuis.
Op dit moment ben ik een beetje geschokeerd over wat ik hier soms zie..
Allereerst is dit ziekenhuis natuurlijk absoluut niet steriel. Het is oud en vies en de patienten liggen en eten op de grond in de gangen als zij moeten wachten. Iets wat natuurlijk wel te verwachten was.
De afdeling logopedie zit naast de bloedafname, de algemene operatiekamers en de kaak- en aangezichtschirurgie (waar hier, met betrekking tot logopedie, vooral veel kinderen met schisis (NL=hazenlip/ D=hasenscharte) blijken te komen). Verder zien zij hier dezelfde stoornissen als wij (als logopedisten in een ziekenhuis) maar zij blijken hier minder patienten met neurlogische aandoeningen te behandelen dan waij. Zij hebben wel meer laryngectomiepatienten (daarbij wordt (een gedeetle van) het strottenhoofd verwijdert en heeft de patient dus geen stemplooien etc. meer).
De behandelingen gaan hier vaak heel anders dan bij ons. De therprie ios wel grotendeels hetzelfde alleen de uitvoering van de behandelingen verschilt zeer. In nederland proberen wij bijvoorbeeld bij het behandelen van een kind (met bijvoorbeeld een taalstoornis) goed in te gaan op het kind en het leuk te maken met veel materiaal (speelgoed etc) en "volgen" we het kind meer. Hier hebben zij niet zo veel materiaal als wij maar zij gebruiken dat wat zij hebben ook gewoon minder. En de aanpak van een behandeling van dus bijvoorbeeld een kind is anders omdat zij gewoon proberen te doen wat zij hebben bedacht en hun behandelsessie niet aanpassen als het kind het niet goed kan of wil doen. Wij hebben hier ook met hen over gesproken omdat zij vroegen wat er bij ons anders gaat in de therapieen en zij vonden het heel interessant, maar volgens mij wel een beetje apart, hoe wij het aanpakken.
Wat mij erg verbaasde was dat zij hier niet echt iets aan Dysfagie (slikstoornissen) doen. Op navraag vertelde een docente dat zij er niet zo veel over weten en leren maar dat zij dat wel graag zouden willen (ze willen er ook mee beginnen). Wij vertelden dat wij er vwel veel mee doen in Nederland en zij waren er erg in geinteresserd dus nu gaan wij dinsdag waarschijnlijk een soort "cursus" geven waarin wij mogen uitleggen hoe wij dit onderzoeken en behandelen! Echt super leuk!!!

Op vrijdag gingen wij toen we klaar waren in het ziekenhuis naar een cafe, die wij in onze "lonely planet"-reisgidsen hadden gevonden. Sinds ons vertrek uit Nederland hadden wij alledrie geen koffie meer op en zeker geen "westerse" (meetsal krijgen wij hier "chai", zwarte thee met heel veel melk en heel veel suiker), dus wij hadden daar wel echt weer eens zin in! En het was heeeeeeeeerlijk! Niet normaal! Ik heb volgens mij nog nooit zo genoten van een bakje koffie! haha. Daarna gingen wij een beetje in dat deel van de stad rondkijken, waar uiteraard, zoals overal, iedereen naar ons keek. hihi. Dat voelt echt heel raar! Kindjes komen meestal zelfs naar je toe om je te begroeten en te vragen hoe je heet. heel schattig. :) De mensen hioer zeggen trouwens telkens dat ze onze blanke huis zo mooi vinden, terwijl wij juist bezig zijn met een beetje zon op te pikken om bruin te worden! haha. Maar als je dat tegen mensen zegt, dat je bruin wil worden, dan vinden ze dat hgeel gek omdat zij juist proberen NIET bruiner te worden. Ze gaan dan met jassen aan op de scooter bijvoorbeeld om zo blank mogelijk te blijven en er blijken zelfs therapieen bij de schoonheidspecialiste te zijn om wat bruin weg te halen ofzo. Geen idee hoe dat werkt maar dat vertelde een studente. Op TV (ja, onze TV werkt ondertussen) zie je in reclames ook dat de indiase vrouwen best wel blank zijn. Ik heb hier nog niemand gezien, die zo licht gekleurd was als de meisjes in die reclames. Precies andersom dus als bij ons, waar de vrouwen juist vaak heel mooi gebruind zijn terwijl dat bij ons ook niemand van nature is. ;)
Nadat we een beetje hadden rondgelopen in de stad gingen we naar een, bij een hotel behorend, restaurant dat ook door de lonely planet werd aanbevolen omdat wij ondertussen wel eens iets anders wilden deten dan indisch eten. Het was alsof we een paradijs binnen liepen!! Het was, voor ons als europeanen, eigenlijk wel een best gewoon maar goed hotel maar nu was het echt een paradijs! Alles was zo schoon en glimmend en rook zo lekker! Ik ben eigenlijk best wel snel gewend aan dat het hier gewoon niet allemaal zo schoon is als bij ons enzo en vindt dat ook niet zo erg eigenlijk maar nu merkte je dat verschil gewoon zo enorm omdat je op het ene moment op een vieze straat loopt en het andere moment loop je in zo'n glimmend gebouw in! haha. Ik had wel op de WC willen wonen, zo luxe voelde het!! Omdat het een goed hotel was (waar volgens mij alleen maar europeanen woonden voor zover ik zag) durfden we het ook eens aan om vlees te bestellen ((dit deel van) India is grotendeels vegetarisch) dus ik had een lekkere hamburger! Mmmmmm..
Dit was echt de eerste keer dat ik ECHT besefte hoe groot het verschil soms is tussen Nederland/Duitsland en India. Wat wij toch wel niet allemaal hebben..! En ondanks dat ik hier veel minder heb dan thuis is er toch niet echt veel dat ik ECHT mis en dus echt nodig heb! behalve natuurlijk jullie allemaal! :)

Helaas moesten wij het aradijs weer verlaten en gingen we weer naar huis aangezien we om uiterlijk 9.30 binnen moeten zijn (jaja, zo laat! ;) ).
Thuis aangekomen gingen we gezellig kletsen tot we plotseling een "nieuw" geluid hoorden vanuit de badkamer. In eerste instantie dachten wij dat er weer eens een kraantje lekt of de spoelbak van de WC weer eens an het overlopen is maar to9en we gingen kijken bleek het buiten kei hard te regenen!!! Als gekken liepen wij in onze pyjamas de gang op om naar buiten t ekijken maar aangezien bijna alles hier op slot zit na 9.30 konden we niet echt ergens komen. Onze buurmeisjes kwamen naar ons toe om ons te vertellen dat we niet naar buiten moesten gaan omdat het zure regen, en dus heel slecht voor je huid is. Wij waren ook niet van plan om in de regen te gaan staan natuurlijk want het was echt aan het GIETEN maar wij waren op de een of andere manier gewoon heel blij met de regen. haha. Ik haat regen eigenl;ijk en kan me niet herinneren dat ik ooit zo op regen heb gereageerd maar dit was ech geweldig! :)
Wat ik wel grappig vind, is dat wij de dag ervoor naar de hemel keken en zeiden "het ziet eruit alsof het gaat regenen" waarop we door een paar andere mensen bijna werden uitgelachen omdat dat volgens hen absoluut niet ging gebeuren maar nu ging het dus WEL gebeuren.! Hehe. Als iemand regen kan voorspellen dan zijn wij Nederlanders het wel. ;)
Gisteren (zaterdag) hadden wij ons eerste busavontuurjte. Om ook tijd te hebben voor ons project voor Nederland, waaraan wij hier moeten werken, zijn wij vanaf nu op zaterdag vrij dus gingen wij een beetje van die tijd besteden door naar de "Brindavan Gardens" te gaan. Dit is een soort hele grote tuin met allemaal fonteinen en bloemen. Wij gingen met de Bus, die hier een beetje lijkt op een trein omdat er een buschauffeur is en een soort "conducteur", die naar je toe komt tijdens de rit zodat je een kaartje kan kopen en die gaat fluiten als de bus weer van een halte weg gaat rijden. heel grappig. De Tuinen waren erg mooi! Ze worden ook vaak gebruikt voor het draaien van de Bollywood-films. 's avonds vanaf 7 uur moeten ze nog mooier zijn omdat dan nog meer fonteinen en lichtjes aangezet worden. Maar dit gingen wij niet meer bekijken omdat het er weer uitzag alsof het zou regenen (wat ook weer gebeurde) en omdat we op tijd thuis wilden zijn om nog tijd te hebben om te eten.
Vandaag (zondag) zijn wij mee gegaan naar een kerkdienst (protestants). Dat was heel leuk en heel anders dan wat ik ken! Het was een beetje wat ik een "amerikaanse" kerkdienst noem. Er was nog net geen dospelchoir maar wel 4 mannen die gingen drummen en keyboarden en zingen. En het was een beetje een feestje. haha. En heel veel "Halleluja!" ertussenin. echt heel leuk. Ik denk dat er veel meer mensen naar de kerk zouden komen als dat bij ons ook zo zou gaan. Ze hebben hier wel ook die "traditionele" kerdiensten, zoals bij ons vertelde degene waarmee wij naar de kerk waren gegaan.
Straks gaan we de Mysore Palace in, ik ben heel benieuwd. :) En morgen weer naar het ziekenhuis voor de hele week. Waar we daarna geplaatst worden weet ik nog niet dus dat wordt dan weer een verassing. ;)

Ik heb ondertussen trouwens wel een heeeel paar fotos kunnen plaatsen! Op deze site lukte het niet zo goed dus hier een link naar een ander album: http://www.mijnalbum.nl/Album=VIGHLLVH
Hoop dat er snel meer fotos op kunnen!

liefs!
Miriam

• 27 Maart 2011 - 07:05

Anita:

dat was weer en hoop leeswerk, heel leuk hoor. Ik ben blij dat je zo aan het genieten bent! groetjes!!!

• 27 Maart 2011 - 08:34

Oma En Opa Jonkers:

Zondagmorgen, zomertijd begonnen, we hebben weer eens tijd om te laten horen hoe we genieten van je uitvoerige verslagen. De foto's ophalen lukte niet, maar na Tim te hebben gebeld weet ik nu hoe het wel zal lukken.
    We hopen maar dat je de omstandigheden blijft op pakken zoals je tot nu toe doet, dan zul je heel wat ervaringen rijker terug komen.
    Kus en groetjes van oma en opa

• 27 Maart 2011 - 08:37

Sabine:

Was weer leuk om te lezen :-)
    Ik snap precies hoe je je voelde toen je een kopje koffie dronk en later nog een hamburger had, zijn de kleine dingetjes die het m doen he!! Geniet er lekker van, wij gaan Tim vandaag aan het werk zetten bij het klussen, of zou die alleen maar pauze gaan houden?? ;-) Kuskus

• 27 Maart 2011 - 09:19

Inez:

Hoi Miriam,
    Wat een leuk verhaal! Grappig dat je dan zo kan genieten van een schone wc hè! ;). Geniet ervan!
    Liefs Inez

• 28 Maart 2011 - 11:26

Moeder Van Nadya:

Weer erg leuk allemaal. Ik kan jou fotolink niet geopend krijgen. Zou jij mij willen uitnodigen op jouw album. Heeft Nadya met de hare ook gedaan. Vraag aan Nadya maar mijn emailadres. Als Frie. ook foto's heeft op die site mag zij dat ook doen. Bedankt voor de moeite!!! Groetjes!!!

• 28 Maart 2011 - 14:34

Piet En Nardie:

hoij mirjam wat een verhaal weer maar zoo zie je maar dat wij ontercht mopperen over deziekenhuizen enz. maar daar zijn wij hollanders voor nou meid maak er wat goeds van en wij horen weer van je sabine is inmiddels aan de schoonmaak geslagen en dat is heeeeel veel groetjes je buurtjes