"Saree-day" en het nut van een externe maag.. - Reisverslag uit Bangalore, India van Miriam Beek - WaarBenJij.nu "Saree-day" en het nut van een externe maag.. - Reisverslag uit Bangalore, India van Miriam Beek - WaarBenJij.nu

"Saree-day" en het nut van een externe maag..

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Miriam

07 April 2011 | India, Bangalore

Zo! Dat was me het weekend wel!
Bangalore was super leuk!
Nadat de plannen weer eens veranderd waren (we zouden eerst op zaterdag 's ochtends gaan maar het meisje waarmee we giongen moest ineens toch langer op de Uni blijven dus gingen we pas laat in de middag) begon ons eerste treinavontuurtje! Eerst een kaartje kopen natuurlijk, die hier geen drol kost (een reis van 3 uur en het kostte nog geen euro) en dan de trein in. Het was wel een goede trein dus behalve dat die wat ouders was dan onze treinen en dat de deur gedurende de hele reis gewoon open staat was het niet zo bijzonder. Eerst hadden we wel een rustige reis maar op een gegeven moment kwamen er ineens bij een station SUPER veel mensen de trein in en dat was echt een gekkenhuis! De mensen die de trein in wilden gooiden spullen door de ramen (die ook gedurende de hele reis gewoon open staan) naar plaatsen die nog onbezet zijn, dan stormde ineens iedereen naar binnen om om een plek te vechten (het leek wel "stoelendans"/"Reise nach Jerusalem"!). Uitendelijk wa de trein stamp vol en iedereen zat half op elkaar, op de grond en er zaten zelfs mensen boven mij op de bagage dragers!! Hilarisch!
Onderweg bleek dat er toch geen hotelkamer voor ons geregeld was (wij wilden dat zelf doen maar iedereen stond erop dat voor ons te doen omdat ze connecties hadden) maar dat wij gewoon bij de familie van het meisje zoudn verblijven! Super lief dat ze dat gewoon wilden doen. Op het station werden we opgehaald door de ouders van het meisje, hele lieve mensen! Thuis aangekomen kregen we eerst een kopje "chai" en gingen wij een wandelingetje maken. Het was heel rustig op straat omdat de finale van de Cricketworldcup gespeld werd: India vs Sri Lanka. Na de wandeling kregen we heerlijk eten (het was al 21.30 / 22.00 maar dat is hier heel gewoon) en keken we naar de cricketwedstrijd. na een paar spannende momentjes scoorde India bijna op het laatste moment nog heel hoog en werd dus voor het eerst sinds 1983 weer wereldkampioen!!!! Jeeeeeeeeeeej! Iedereen super blij natuurlijk! We gingen op het dak van het huis kijken naar de mensen die met vlaggen rondreden en vuurwerk gingen afsteken! Heel leuk!

De volgende dag had de familie een sight-seeing dagje met ons gepland (dit kregen wij ook pas op dezelfde dag te horen toen we wakker werden) dus ging bijna de hele familie (mama, papa, het meisje (A.), haar broertje en wij dus met een taxi (die ze blijkbaar voor de hele dag hadden geregld) allemaal dingen in Bangalore bekijken. Als eerst gingen we naar een enorme tempel (waarvan ik de naam ven niet meer weet) die echt super mooi was! (helaas mag je in de tempels geen fotos maken). Daarna gingen we naar de Bull-Tempel, een kleine Tempel waarin in het midden een super groot beeld van een stier van steen staat. Nadat we deze hadden bekeken gingen we naar de botanische tuinen. Voordat we hier echt naar binnen gingen kregen we eerst weer eens eten (moeder had 's ochtends nog allerlei gerechten bereid waarmee we volgepropt werden tot we bijna ontploften). Na de tuinen gingen we door naar Cubbon Park en een meertje waarin blijkbaar al veel mensen dood zijn gegaan en vermoord zijn, zo werd ons verteld. Het was eigenlijk echt heel smerig terwijl het best een heel leuk meertje zou kunnen zijn. maar doordat recycling hier niet echt aan de orde is ligt het meertje gewoon vol plastic zakken, flessen en andere troep. Heel jammer.. Wie zich aan een McDonaldszakje langs de weg in NL/D stoort krijgt het hier trouwens sowiezo wel erg moeilijk...
Na deze super leuke dag waren we echt doodmoe en gingen we dus redelijk snel slapen (nadat we wederom volgepropt werden met eten) om op zondag op tijd op te kunnen staan voor "nieuw jaar".
In een aantal staten van India vierden de mensen dit dus op maandag. Dit komt omdat zij naar de maankalender kijken en niet, zoals wij, naar de zonnenkalender vertelde moeder. Als eerst gingen we nog even een beetje winkelen met A., wat heel leuk was. Daarna werden we opgehaald om voor de viering naar huis te gaan. De nieuwjaarsviering houdt in, dat er verschillende bloemen en bladeren etc op bepaalde plekken in en voor het huis verdeeld moeten worden. Daarna ging Opa (Oma en Opa wonen bij hen in huis) in hun "gebedskamer" (ik noem het maar even zo omdat ik het goede woord niet weet) "chanten" (zingerig gebeden opzeggen, zeg maar) om het eten, dat moeder en Oma hadden gekookt, te offeren om het daarna te mogen eten. Dezelfde procedure werd ook nog eens uitgevoerd op een plekje voor de huisdeur. Daarna mocht het eten (weer ZOOOOOO VEEEEEL!!..) gegeten worden. Dit was heel erg lekker maar voor mij echt veel te veel. Hadden we maar een soort externe maag.. ;)
Daarna mochten wij ons wassen om vervolgens eens Sarees aan te doen! Zo leuk! Moeder en A. gingen ons "inpakken", de Saree aandoen dus maar dat is zo'n gedoe, dat ik het wel inpakken vindt! ;) Het is eigenlijk gewoon een enorme lap stof, die je om je heen gevouwen krijgt maar het ziet er uiteindelijk wel super mooi uit! :) Nadat we helemal netjes gemaakt waren gingen we de (volle) woonkamer in en wilde iedereen fotos van ons maken (ik ben echt een prof in lachen voor de kamera straks, hoor! ;) ). Zlfs hele familiefotos met ons 3en en Oma en opa enzo! Ze deden echt (het hele weekend trouwens). alsof we bij de familie horen! Super lief!!
In onze mooie kledingdrachten gingen we dan 's avonds nog naar een tempel, wat heel mooi was.. ik kan het niet echt beschrijven maar op de een of andere manier komt daar iets van een positieve energie vanaf ofzo ookal klinkt dat heel gek om dat zo te zeggen..
Daarna moesten we nog geschowed worden bij een ander deel van de familie, die het natuurlijk ook allemaal heel erg leuk vnden dat we Sarees aan hadden. :) Weer thuis aangekomen (rond 23.00) moest er natuurlijk weer gegeten worden (Pfff, ik kon amper nog lopen ondertussen) en gingen we daarna naar bed om vervolgens om 4.30 weer op te staan om de bus terug naar Mysore te nemen. Om 9.00 moesten we tenslotte weer op de stoep van he ziekenhuis staan.. Pfffff... maar goed, ook deze dag weer overleefd. ;)
Op dinsdag en woensdag waren we geplaatst in het audio-departement waar ze de hele dag door gehooronderzoeken afnemen. Helaas was dit niet zo heel leuk (om niet te zeggen heel saai) omdat dit precies zo gaat als bij ons, er bijna geen patienten kwamen en er elke keer ook maar 1 iemand mee de testruimte in kon waardoor de andere 2 dan zaten te nietsen. Vandaag en morgen zijn we wee geplaatst bij PPH (de uni voor doven en slechthorenden).

Nou, ik denk dat dat wel weer even genoeg leesstof voor jullie was. ;)

Tot snel!
Miriam

P.S.: Wisten julllie dat het voor mannen en vrouwen hier niet aangebracht is om ook maar hand in hand over straat te lopen maar het voor mannen wel heel normaal is om als uitdrukking va vriendschap hand in hand met elkaar te lopen of een arm om elkaar heen te slaan als ze naast elkaar zitten?

• 07 April 2011 - 15:46

Moeder Van Nadya:

Wat een ervaring weer, om zo mee te draaien in een indiaas gezin. Als gewone toerist gebeurt je dat niet zo gauw. Ook bedankt dat ik in je fotoalbum mag bladeren. Leuk om al de foto's te zien. XX

• 07 April 2011 - 19:11

Simone:

Ik vind dat je leuke foto´s hebt en je hebt ook een leuke jurk aan!
    Nog veel plezier in India!

Groetjes van Simone!

• 08 April 2011 - 12:33

Lisanne :

Hey Miriam,

Ook ik lees elke keer je teksten hoor. Tijdens de pauze's op het werk is dit het ideale moment om voor mij even rust te nemen en jou avonturen te lezen.

Aan de foto's te zien heb je al wel veel mooie dingen gezien, erg leuk.

ik ben benieuwd naar je nieuwe avonturen. Maar die zal ik wel snel weer lezen !!!

Groetjes van Lisanne
    (en natuurlijk ook van Dennis en Digotje !!! )

• 08 April 2011 - 15:06

Angela:

Ich freu mich total, dass ihr so tolle Erfahrungen macht! Und der Sari steht euch perfekt! Wie freundlich von der Familie, euch so aufzunehmen. Ich bin neidisch!
    Dass mit dem Händchenhalten unter Männern ist übrigens in Ägypten auch so!
    Liebe Güße von Mama

• 10 April 2011 - 06:57

Anita:

hoi miriammeke, late reactie maar dat lijkt maar zo want ik heb je verslag allang gelezen. Martin print ze op zijn werk uit voor oma damen en dat lettertype leest wat makkelijker. Ook al je foto´s gezien, heel mooi vooral de echte kleding van daar staat je heel goed maar er niet vandoor gaan met een mannetje van daar hoor!!!!
    Groetje en op naar het volgende avontuur!!!!

• 12 April 2011 - 09:12

Oma En Opa Jonkers:

Hoi Miriam,
    Misschien wat laat, maar alsnog een antwoordje uit Roosendaal. Zo te lezen lukt het allemaal best daar en fijn om zo opgenomen te worden door de mensen daar. De Sarees staat je heel goed. De foto prijkt nu op ons bureaublad.
    Groetjes van ons en veel succes en plezier daar in het verre India,
    oma en opa Jonkers